Spółka ARP E-VEHICLES posiada w swojej ofercie oparty na polskiej myśli technicznej innowacyjny autobus elektryczny o nazwie PILEA.

Autobus to efekt wielu lat prac badawczych i koncepcyjnych wyspecjalizowanego i doświadczonego zespołu inżynierów - konstruktorów.


To pierwszy polski autobus od samego początku zaprojektowany jako pojazd elektryczny, wykonany w ponad 60% z polskich komponentów:

  • charakteryzuje się kompaktowymi wymiarami (długość: 8.5 lub 10 metrów), oraz niewielką masą własną (10.200 kg), co przekłada się na zwrotność i lekkość prowadzenia,
  • wykorzystuje pionierskie rozwiązanie polegające na zamontowaniu baterii nie na dachu, ale pod podłogą pojazdu, dzięki czemu istotnie obniżono środek ciężkości, co z kolei pozwala na uzyskanie wyjątkowych właściwości trakcyjnych autobusu oraz łatwość jego prowadzenia (autobus osiąga znakomitą stabilność toru jazdy zapewniającą absolutne bezpieczeństwo w czasie pokonywania nawet najtrudniejszych zakrętów),
  • mimo baterii pod podłogą, jest niskopodłogowy na całej długości oraz w pełni przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach, wyposażony w rampę i układ przyklęku,
  • wykorzystuje innowacyjny silnik w technologii PMSM (synchroniczny z magnesami stałymi) gwarantujący doskonałe osiągi autobusu, tj. przyspieszenie, moc, sprawność i niezawodność,
  • dzięki zasilaniu elektrycznemu oraz systemowi rekuperacji, czyli systemowi odzyskiwania energii podczas hamowania jest ekonomiczny w eksploatacji (koszty zużycia energii mogą być niższe nawet o 70% w stosunku do autobusu napędzanego napędem konwencjonalnym),
  • jest złożony z lekkich, trwałych i łatwo demontowalnych elementów konstrukcyjnych, które istotnie obniżają masę własną pojazdu, a w konsekwencji zwiększają jego zasięg o 10%, (szkielet wykonany ze stali nierdzewnej, a poszycia z aluminium i laminatów poliestrowych),
  • jest zeroemisyjny, przyjazny środowisku, a dzięki silnikowi elektrycznemu cichy i ekologiczny.

Autobus dostępny jest w wersji 8,5 i 10 metrów, w wariancie miejskim z dużą liczbą miejsc stojących, przeznaczony do obsługi większych i mniejszych miast, pomieści od 65 do 85 pasażerów, w tym od 23 do 31 na miejscach siedzących lub wariancie podmiejskim i szkolnym z większą liczbą miejsc siedzących, zabierze na pokład od 36 do 48 pasażerów, w tym od 29 do 39 na miejscach siedzących.